PRIORITATEA 1: Protejarea integrităţii psihoemoţionale a copiilor prin crearea unor mecanisme de evaluare şi intervenţie, pentru asigurarea sănătăţii mintale a acestora în perioada pandemiei şi postpandemie |
PRIORITATEA 2: Îmbunătăţirea unui mecanism specific de prevenire şi intervenţie multidisciplinară pentru situaţiile de violenţă online, domestică şi în şcoli |
Măsura 1: Dezvoltarea competenţelor specialiştilor care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, intră în contact cu diferitele categorii de copii şi echiparea acestora cu instrumente şi proceduri de lucru unitare şi aplicate |
Activităţi | Rezultatele activităţii | Indicatori | Termene | Instituţia responsabilă |
Formarea continuă a specialiştilor axată pe dobândirea de competenţe generale şi specifice în următoarele domenii:- recunoaşterea tulburărilor psihoemoţionale şi intervenţia adaptată; - dezvoltarea de activităţi alternative de petrecere a timpului liber, care să înlocuiască mediul virtual, stimulare socială şi motrică a copiilor, dezvoltarea de situaţii de comunicare şi relaţionare nemediate de tehnologie;- dezvoltarea de competenţe psihosocio-emoţionale;- managementul clasei;- educaţie emoţională;- identificarea dificultăţii de relaţionare, adaptare şi învăţare;- parenting pozitiv şi adecvat pentru grupuri de adulţi şi părinţi;- consecinţele abuzului pe internet, recunoaşterea simptomelor şi modul de intervenţie şi raportare;- managementul furiei, agresivitate empatie, asertivitate;- prevenirea victimizării online a copiilor;- tehnici de intervenţie precoce în situaţii de violenţă şi comportament disruptiv la copii;- identificarea vulnerabilităţilor comportamentale online ale copiilor;- audierea copiilor victime ale agresiunilor;- investigaţii privind criminalitatea online asupra copiilor | Creşterea capacităţii specialiştilor în vederea gestionării problemelor psihoemoţionale şi de siguranţă ale copiilor | Număr de specialişti formaţi în domeniile activităţiiNumăr de materiale de instruire în domeniile activităţiiNumăr de formări efectuate cu specialişti în domeniile activităţii | Pe perioada de implementare a Programului | MECPRCNASRIGPRMPONG-uriISJ/ISMBCCD |
Includerea competenţelor generale şi specifice în domeniul psihoemoţional în cuprinsul formării iniţiale a personalului didactic | Modificarea standardelor specifice ARACIS privind evaluarea externă a calităţii academice a programelor de studii din domeniile de licenţă şi master aferente Comisiei de Specialitate Nr. 5 - Ştiinţe Administrative, ale Educaţiei şi Psihologie - în sensul dezvoltării competenţelor psihoemoţionale ale cadrelor didactice | Standarde modificate | Primele 6 luni de la aprobarea Programului | MECPRCNASR |
Dezvoltarea de ghiduri, instrumente, protocoale, proceduri şi mecanisme pentru specialişti | Cadru procedural şi de formare consolidat | Procedură de alertare şi referire a cazurilor prezumtiv depistate de tulburări emoţionale la copii- Kit de indicatori primari de recunoaştere a tulburărilor psihoemoţionale şi modalităţi de intervenţie primară- Instrumente de identificare a comportamentelor disfuncţionale online ale copiilor- Creare reţea elevi resursă în şcoli pentru promovarea comportamentului sănătos online- Calendar de activităţi nemediate de tehnologie în şcoli cu implicarea părinţilor- Set de indicatori pentru identificarea dificultăţilor de relaţionare, adaptare, învăţare | Primele 6 luni ale Programului | MECPRCNASRONG-uriIGPR |
| | - Ghid de parenting pozitiv şi adecvat pentru grupuri de adulţi şi părinţi- Ghid cu informaţii despre prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării copiilor pentru copii- Ghid pentru managementul furiei, agresivitate, empatie, asertivitate- Set de indicatori psihoemoţionali şi fizici, semne, simptome şi comportamente care indică abuzul şi/sau violenţa împotriva copiilor- Protocol de semnalare a cazurilor de violenţă împotriva copiilor în şcoală şi comunitate şi corelarea cu procedura generală a DGASPC- Instrument de identificare a gradului de risc de violenţă (victimal/infracţional) la copii în şcoală- Ghid de intervenţie precoce pentru părinţi şi specialişti pentru prevenirea escaladării situaţiilor de violenţă şi comportament disruptiv la copii- Ghid pentru crearea şi funcţionarea grupurilor de acţiune antibullying în unităţile de educaţie preuniversitare- Ghid de intervenţie precoce pentru părinţi şi specialişti pentru prevenirea escaladării situaţiilor de violenţă şi comportament disruptiv la copiii cu dizabilităţi, în familie şi şcoli speciale- Set de indicatori de abuz şi violenţă împotriva copiilor cu dizabilităţi pentru părinţi, poliţişti şi procurori- Set de indicatori pentru părinţi şi specialişti pentru identificarea factorilor declanşatori în cazul copiilor predispuşi la comportamente disruptive şi violente- Protocol de audiere a copiilor victime ale agresiunilor (capitol distinct - copii cu dizabilităţi) | | |
Informarea echipei intersectoriale locale şi a SPAS cu privire la Ghidul de intervenţie precoce pentru părinţi şi specialişti pentru prevenirea escaladării situaţiilor de violenţă şi comportament disruptiv la copii | Capacitate crescută a EIL şi SPAS în vederea utilizării instrumentelor de intervenţie pentru prevenirea escaladării situaţiilor de violenţă şi comportament disruptiv la copii | Număr EIL şi SPAS-uri informate | Pe perioada de implementare a Programului | MMPSCNASRCPRUNCJRAMRAORACoR |
Măsura 2: Educaţie psihoemoţională pentru copii, adaptată pe categorii de vârste şi cicluri şcolare |
Introducerea în curriculumul şcolar, aferent ariei curriculare Consiliere şi orientare, a tematicilor privind:- înţelegerea emoţiilor de bază, a consecinţelor şi contextelor;- exprimarea şi trăirea emoţiilor contextual adecvat;- reglare emoţională şi controlul mediului;- alegeri potrivite în mediul online - reguli simple | Adaptarea procesului educaţional la nevoile psihoemoţionale pandemice şi postpandemice ale copiilorRevizuirea/Elaborarea programelor şcolareOrganizarea de activităţi extraşcolare şi extracurriculare | Programă şcolară a ariei curriculareConsiliere şi orientare modificatăNumăr de măsuri de intervenţie (adaptarea procesului educaţional, revizuirea programelor şcolare, organizarea de activităţi extraşcolare şi extracurriculare) | În primele 6 luni ale Programului | MEUnităţile de învăţământ, care vor asigura participarea consilierului/ psihologului şcolar la cel puţin două ore pe semestru pentru abordarea temelor referitoare la educaţia psiho-emoţională |
Măsura 3: Informare şi resurse pentru copii şi părinţi |
Informarea copiilor privind utilizarea aplicaţiilor online de siguranţă şi suport psihoemoţional | Dobândirea de către copii a cunoştinţelor necesare utilizării sigure a aplicaţiilor online | Număr copii informaţi | Pe perioada de implementare a Programului | MECNEFNAPONG-uriDGASPC |
Formarea elevilor resursă pentru promovarea comportamentelor sănătoase online | Capacitatea crescută a elevilor resursă de a promova comportamente sănătoase online | Număr de elevi resursă formaţi | Pe perioada de implementare a Programului | MECNEONG-uri |
Informarea părinţilor şi echiparea acestora cu resurse privind:- exersarea strategiilor de control emoţional;- exersarea strategiilor de control al mediului;- instrumente de gestionare a situaţiilor complexe emoţional;- evaluarea continuă a semnalelor de afectare emoţională a copiilor;- screening timpuriu;- monitorizarea activităţii în mediul online;- înţelegerea consecinţelor abuzului online;- recunoaşterea simptomelor, intervenţie şi raportarea abuzurilor online. | Dobândirea de informaţii practice de către părinţi pentru gestionarea comportamentelor disruptive şi pentru dezvoltarea unui comportament sănătos online al copiilor | Număr de părinţi informaţiNumăr de resurse diseminateNumăr de accesări ale siteului | Pe perioada de implementare a Programului | MEFNAPONG-uri |
Măsura 4: Dezvoltarea infrastructurii digitale de alertare, identificare şi intervenţie în cazurile de abuzuri şi infracţiuni la adresa copiilor |
Înfiinţarea unui număr unic naţional destinat raportării cazurilor de abuz şi neglijare a copilului către serviciile sociale de la nivelul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului | Creşterea capacităţii de sesizare a cazurilor de abuz şi neglijare a copilului | Număr unic naţional | Decembrie 2021 | STSDGASPC |
Operaţionalizarea numărului unic naţional | Cadrul procedural consolidat pentru sesizarea cazurilor de abuz şi neglijare | Număr operatori dedicaţiProcedură dedicată | Decembrie 2021 | ANDPDCADGASPC |
Încheierea unui Protocol de cooperare între Inspectoratul General al Poliţiei Române, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale în vederea stabilirii modalităţii şi a condiţiilor de conectare, precum şi a mecanismului de comunicare a mesajelor între sistemele Poliţiei Române şi sistemul RoAlert pentru căutarea copiilor dispăruţi | Creşterea capacităţii instituţionale de depistare a copiilor dispăruţi | Protocol încheiat | Decembrie 2021 | IGPRDSUIGSUSTS |
Achiziţionarea şi dotarea cu echipamente hardware şi software, licenţe şi servicii de mentenanţă necesare îndeplinirii atribuţiilor Poliţiei Române în domeniul combaterii pornografiei infantile | Creşterea capacităţii instituţionale de depistare şi investigare a infracţiunilor cibernetice în care sunt implicaţi copii | Echipamente hardwareEchipamente softwareLicenţeServicii de mentenanţăNumăr de poliţişti formaţi | Decembrie 2022 | IGPR |
Amenajarea de spaţii special destinate ascultării/audierii copiilor victime ale infracţiunilor, la nivelul I.G.P.R., D.G.P.M.B. şi inspectoratelor judeţene de poliţie | Creşterea capacităţii instituţionale de investigare a infracţiunilor cu victime copii în condiţii adecvate nevoilor psihoemoţionale ale copiilor | Număr de camere de audiere pentru copii amenajate | Decembrie 2022 | IGPRDGASPCMP |
Dezvoltarea unei aplicaţii mobile şi online de evaluare psihoemoţională destinată copiilor | Creşterea capacităţii copiilor de aşi cunoaşte dimensiunea psihoemoţională şi de a cere sprijin | Aplicaţie webAplicaţie mobilă | Iunie 2022 | ME |
Măsura 5: Facilitarea accesului la servicii de intervenţie psihoterapeutică pentru copii |
Decontarea serviciilor psihologice şi psihoterapeutice pentru copii Pachetul decontat prin Program este format dintr-o şedinţă de evaluare şi până la un total de 10 şedinţe de intervenţie psihologică, psihoterapeutică sau consiliere psihologică pentru un elev, într-un an şcolar | Creşterea gradului de rezilienţă a copiilor la factorii externi de stres | Număr de copiiNumăr de sesiuni | Pe tot parcursul Programului | ANPISMSCPR |
Monitorizarea şi evaluarea serviciilor psihologice şi psihoterapeutice pentru copii | Asigurarea calităţii serviciilor psihologice şi psihoterapeutice oferite copiilor | Procedură de evaluareNumăr de rapoarte de evaluare | Pe tot parcursul Programului | MSCNSMLA |
Măsura 6: Dezvoltarea capacităţii instituţionale de prevenire, intervenţie, suport, monitorizare şi evaluare din perspectiva psihoemoţională şi a siguranţei copiilor |
Înfiinţarea compartimentului la nivelul unităţii de învăţământ/desemnarea/angajarea personalului calificat cu atribuţii exprese privind suportul psihopedagogic, siguranţa copiilor şi incluziunea şi îmbunătăţirea climatului şcolar prin crearea şi funcţionarea optimă a grupurilor de acţiune antibullying | Asigurarea coerenţei măsurilor de suport psihopedagogic, siguranţa copiilor şi incluziune la nivelul unităţilor de învăţământSprijinirea unităţilor de învăţământ în procesul de evaluare a climatului şcolar şi de creare a grupurilor de acţiune antibullying | Număr de structuriNumăr de persoaneNumăr de unităţi de învăţământ preuniversitare ale căror grupuri de acţiune antibullying au fost înfiinţate. | În primele 6 luni ale Programului | ME |
Desemnarea, din rândul personalului unităţii de învăţământ, a unui responsabil de relaţia cu direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, în vederea identificării situaţiilor de risc în care se pot afla elevii. În cazul identificării unor astfel de situaţii, precum tulburări psihoemoţionale, abuzuri în spaţiul şcolar/familial, neglijenţă în îndeplinirea obligaţiilor părinteşti, şcoala va asigura cadrul necesar pentru a implica toate autorităţile necesare în vederea protejării drepturilor copilului, în condiţiile legii. | Asigurarea unei intervenţii rapide şi eficiente în situaţiile de risc, în contextul în care, de multe ori, între şcoli şi direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului nu există o relaţie de colaborare interinstituţională strânsă | Număr de sesizări transmise de către responsabilul desemnat către DGASPCNumăr de cazuri soluţionate | În primele 6 luni ale Programului | MEDGASPCUnităţile de învăţământ |
Desemnarea/angajarea inspectorului şcolar cu atribuţii în domeniul psihosocial şi managementul clasei la nivelul fiecărui inspectorat judeţean şcolar | Asigurarea supervizării şi coerenţei măsurilor de suport psihopedagogic, siguranţa copiilor şi incluziune în învăţământul preuniversitar | Număr de inspectori | În primele 6 luni ale Programului | ME |
Înfiinţarea Departamentului pentru responsabilitate socială comunitară şi grupuri vulnerabile | Asigurarea coordonării, monitorizării şi evaluării implementării Programului | Structură înfiinţată | Noiembrie 2021 | SGG |
Măsura 7: Comunicarea Programului şi a măsurilor de suport pentru copii |
Elaborarea şi implementarea Planului de comunicare a Programului | Creşterea gradului de informare a grupurilor-ţintă şi a publicului larg cu privire la tematica şi măsurile de suport ale Programului | Plan de comunicareCampanii de comunicarePlatformă web Program | Pe tot parcursul Programului | DRSCGV |